RSS

joi, 29 iulie 2010

Om Mani Padme Hum



Mantra mea

miercuri, 28 iulie 2010

Ceremonia ceaiului


Mai multe informatii gasiti aici

Soarele şi Luna în tradiţia românească şi în tradiţia niponă

Articolul aici 

luni, 26 iulie 2010

Lacrimi de tot felul



DESPRE FELUL LACRIMILOR - Parintele Cleopa


"Diavolul se amesteca in toata fapta buna. Ai vazut buruiana aceea numita hamei ? Ea se prinde de orice gaseste in cale : de gard, de stalp, de poarta, de copac, de par. Numai vezi ca se ridica. Asa face si diavolul cu toata fapta buna. Se incolaceste in jurul ei pentru a o face zadarnica, sa nu mai fie buna. Cat de mare este darul lacrimilor ! Dar si aici diavolul aduce ispita. Si in felurile lacrimilor se baga vrajmasul, ca sa faca zadarnica lacrima omului in rugaciune, sa nu fie primita la Dumnezeu.


Lacrimile cele adevarate, care izvorasc din dragostea de Dumnezeu, atata putere au - spune Sfantul Grigorie de Nazianz - incat, izvorul lacrimilor de dupa Botez este mai mare decat insusi Botezul. El zice : " Stiu si al cincilea botez, care se naste din lacrimi, din pocainta cu lacrimi, si atata putere are botezul acela, incat este mai mare decat cel dintai. Pentru ca Botezul cel dintai ne sterge pacatele, dar nu ne da putere de a nu mai pacatui.


Daca am vrea noi se poate, dar vointa omului este lasata libera dupa Botez sa aleaga : sa pacatuiasca sau nu. Iar lacrimile de dupa Botez sterg si pacatele pe care le facem. Lacrimile de umilinta sunt mai bune decat Botezul, pentru ca sterg toate pacatele care s-au facut de la Botez pana atunci si te lasa curat. Sunt mai multe feluri de lacrimi. Daca ai lacrimi. sa iei aminte care sunt bune, care sunt mijlocii si care sunt de la satana.


Lacrimile cele bune sunt cele din dragoste pentru Dumnezeu. Acestea ingrasa pe om,  dau bucurii mari sufletului - ori de mananca, ori de nu mananca -, daca plange, el este satul. Aceste lacrimi tin si de foame si de sete, si omul nu are suparare pe nimeni. Sufletul lui pururea se bucura, pentru ca are dragoste de Dumnezeu; acela ce are lacrimi din dragostea lui Dumnezeu. Auzi ce spune Sfantul Apostol Pavel : Bucurati-va, fratilor, si iarasi zic, bucurati-va !


Al doilea fel de lacrimi bune sunt cele care vin din frica lui Dumnezeu, dar acestea usuca pe om,. Lacrimile care se nasc din frica lui Dumnezeu nu ingrasa, ci usuca pe om. Deci lacrimile cele mai bune sunt lacrimile care vin din dragostea de Dumnezeu.


Omul plange si tot slabeste pentru ca lacrimile de acest fel se nasc din frica. El se teme de muncile iadului, se teme de Dumnezeu si din aceasta cauza plange mereu, si se usuca trupul lui chiar daca ar manca sau n-ar manca, de ar dormi sau de n-ar dormi. Aceste lacrimi au putere sa usuce firea omeneasca, din cauza scarbei pentru pacat, cum se usuca lemnul la foc.


Al treilea fel de lacrimi bune sunt cele ce se nasc din frica mortii si din frica judecatii. Cugetand omul cum va fi la moarte, cum are sa se chinuiasca, cat de greu are sa se desparta de trup, cat de greu va fi in ziua judecatii, cand va sta in fata a milioane de ingeri sa primeasca raspunsul hotararii, unde sa mearga, la bine ori la rau si, Doamne fereste, sa primeasca osanda vesnica. Deci si aceste lacrimi sunt bune.


Mai sunt lacrimi mijlocii, adica firesti, care nu-s nici bune, nici rele. Vezi ca mama plange dupa copil, copilul plange dupa mama, tata plange dupa baieti; sau plange unuldupa prietenul lui, ori plange sotia dupa sot. Lacrimi firesti sunt si cele din boala, dinsuferinta si din tristete.


Sunt si lacrimi care se nasc din slava desarta. Acestea sunt lacrimi rele. Unul are darul umilintei, dar plange pentru ca-i place sa-l vada altul. Mai bine n-ar mai plange, ca satana i-a furat aceste lacrimi. Este bine ca omul sa ascunda darul umilintei, daca-l are de la Dumnezeu. Dar si diavolul pune pe om sa planga, cand il vad altii. Daca nu poti opri aceste lacrimi, nu esti vinovat. Daca omul plange cu scop sa-l vada cineva sau ii place sa stie cineva ca-i plangaret, aceste lacrimi sunt din slava desarta si sunt rele si chiar pagubitoare.


Mai sunt lacrimi venite din manie. Ai vazut om, cand nu se poate razbuna pe altul, plange de ciuda. Atata ii este de necaz, ca nu poate sa se razbune pe celalalt, si plange de amaraciune. Acestea sunt si mai rele ca cele din slava desarta. Acestea sunt lacrimi ucigase si rele, pentru ca el plange si inima-i stoarsa de satana, incat izvoraste lacrimi de ura. Acestea sunt lacrimi foarte grele, foarte pacatoase, satanicesti. Altul plange din dezmierdare. A avut prietenie cu o femeie sau cu altcineva si, cand isi aduce aminte de dansa, plange. Acestea sunt aduse de dracul desfranarii. Mai sunt lacrimi rele, care se nasc din pagube. A pierdut omul bani sau casa; i-a luat pamantul si plange dupa avere. Aceste lacrimi sunt tot de la vrajmasul, pentru ca omul
crede ca Dumnezeu nu are sa aiba grija de el.


Deci, iata de cate feluri sunt lacrimile si nu toate sunt bune. Numai lacrimile din dragostea lui Dumnezeu, din frica lui Dumnezeu, din frica de moarte sau de muncile iadului il curata, il lumineaza, il apropie de Dumnezeu. Celelalte sunt sau firesti sau lacrimi rele si osanditoare. Sfantul Dionisie Areopagitul spune ca raul adus de satana in aceasta consta : in pofta fara de minte, manie fara judecata si inchipuire sau nalucire pripita. Ai vazut care-i raul din satana si din toate slugile lui ? Pofta fara de minte, ca au poftit sa fie asemenea lui Dumnezeu; manie fara de judecata, caci se pornesc fara ratiune sa omoare pe oricine, sa se razbune, sa faca rau oricarei zidiri a lui Dumnezeu si nalucire pripita ca isi inchipuiesc sa fie intocmai cu Dumnezeu, uitand ca sunt facuti de Dumnezeu.


Daca ai lua de la diavoli aceste trei patimi, ei s-ar face inapoi ingeri. dar aceste rtei rautati ii fac pe ei draci. iar, daca ai scoate din firea lor acestea, ei ar ramane curati ca ingerii, cum au fost intai."


Sursa aici

La cules de ganduri

"Merg...merg cu pasi vioi, merg ingandurata, merg din inertie (daca ma opresc voi muri), merg crezand ca e cea mai buna alegere, merg cu inima indoita, merg cu sufletul plans, merg cu ochii inlacrimati, tanjesc dupa Tot si aud mereu o Voce care-mi spune : "Nu tanjesti dupa Nimic!"
Ce pot sti ceilalti ce port eu...si doar sunt maestra in a ascunde sentimente.M-am inchis!Ma simt urmarita,ma simt incoltita si...continuu sa merg...nu mi-e frica, e un sentiment tare ciudat, abia de-l pot pune in cuvinte - Visuri in Vise - nopti de vara petrecute Acasa, seri de iulie cu apusuri enigmatice, animale care ies din ascunzisuri si vor sa-si potoleasca foamea, cum aud un zgomot au si luat-o la sanatoasa intr-o clipita...vanatorii stau la panda, mereu, si-au construit un Tron unde isi pot simti, manifesta puterea asupra neputincioaselor vietati-caprioare...
Franturi din toate.Totul meu este ratacit pe undeva, acum e cald, foarte cald cu usoare adieri de vant, cer senin.Am cules norii si i-am inchis bine.Atunci cand se ca isca furtuna...vom vedeam..."
Fragment

Placere inocenta in taina...

Intre lumi ireale gasesc o poarta catre Tine.Adeseori tind sa te privesc in ochi.Vreau sa ma bucur de tine.Azi e frig.Bate un vant rece.Peisajul e linistit, natura nu sta pe ganduri, nu e melancolica.Urmeaza cursul.Azi nu mai canta pasarele.Se mai aude cate una, in departare.Lumea munceste.Pentru cateva secunde soarele incearca sa-mi ureze O zi buna.

De cugetat : "Suntem ceea ce suntem sau suntem ceea ce vrem sa fim?"

Va ploua in curand.A inceput sa tune.


sâmbătă, 24 iulie 2010

Tot de pe mail...



Legea lui Slous:
Dacă îndeplineşti o sarcină prea bine, vei rămâne cu ea pe cap.

Legea lui Franko privind locul de muncă:
Dacă-ţi place ceea ce faci, probabil că faci ceea ce nu trebuie.

Prima capcană a geniului:
Nici un şef nu va păstra un subaltern, care are dreptate tot timpul..

Legea lui Raphel referitoare la afaceri:
Cu cât angajaţii au mai puţin de lucru, cu atât vor lucra mai încet.

Maxima biroului:
Telefonul nu sună niciodată, când nu ai nimic de făcut.

Legea lui Otto:
Întotdeauna faci ceva lipsit de importanţă când şeful trece pe la biroul tău.

Legea lui Chapman:
Dacă nu poţi să-ţi termini treaba în primele 24 de ore, lucrează noaptea..

Regula lui Harry:
Când nu ştii ce să faci, mergi grăbit şi ia-ţi o mină îngrijorată.

Concluzia coridorului:
Poţi să te duci oriunde, dacă ai o mină serioasă şi duci cu tine un dosar.


7 miracole la bărbaţi:

1. Toţi bărbaţii sunt al dracului de ocupaţi.
2. Deşi suntem ocupaţi, avem vreme de femei.
3. Deşi avem vreme de femei, nu prea ne interesează de ele.
4. Deşi nu prea ne interesează femeile, tot timpul avem una lângă noi.
5.. Deşi tot timpul avem una lângă noi, ne mai "dăm" şi la alta sau altele.
6. Deşi ne mai dăm la alta sau altele, ne enervăm dacă femeia cu care suntem ne părăseşte.
7. Deşi femeia cu care suntem ne părăseşte, tot nu învăţam din greşelile pe care le facem (şi tot ne mai dăm la altele).

7 miracole la femei:

1. Pentru o femeie, este tot timpul importantă securitatea "materială".
2.. Deşi este important a supravieţui din punct de vedere material, ele tot timpul îşi cumpără haine scumpe.
3. Deşi ele tot timpul îşi cumpără haine scumpe, niciodată nu au cu ce să se îmbrace.
4. Deşi ele spun că nu au niciodată cu ce să se îmbrace, tot timpul se îmbracă frumos.
5. Deşi tot timpul se îmbracă frumos, haina pe care o pun pe ele este doar "cârpa veche".
6. Deşi ele zic că este doar o "cârpă veche", se aşteaptă de la tine să le faci complimente.
7. Deşi tu încerci să le faci complimente, ele nu te cred niciodată.



Sunt femei care, în loc să-i facă să sufere pe mai mulţi bărbaţi, aşa cum e firesc, se concentrează asupra unuia până îl extermină.
Acestea se numesc "fidele"..

Observatie, Nu am nimic impotriva evreilor, rog nu rastalmaciti !

A fost o dată un evreu înţelept.. Şi zicea el că totul se poate reduce la ce ai în cap. Îl chemaSolomon.

După el, a venit un alt evreu înţelept. Şi zicea el că totul se poate reduce la ce ai în inimă. Îl chema Isus.

După el, a venit un al treilea evreu înţelept. Şi zicea el că totul se poate reduce la ce ai în stomac. Îl chema Marx.

După el, a venit un al patrulea evreu înţelept şi a zis că totul se poate reduce la ce ai între picioare. Îl chema Freud.

La sfârşit, a venit un alt evreu, mai înţelept decât toţi (pe nume Einstein) şi a zis: "Totul e relativ"

Tot de pe mail...

„Daca vrei sa schimbi ceva, incepe cu tine”


" Scopul vietii pe Pamant consta in dezvoltarea constiintei de sine, adica in recunoasterea si acceptarea ca fiinte spirituale. Amplificarea constiintei conduce catre starea de totalitate sau scopul suprem - fuziunea cu Creatorul. Calea urmata pe Pamant permite omului sa treaca prin experiente care ii asigura cresterea spirituala invatand sa accepte si sa iubeasca atat aspectele pozitive, cat si pe cele negative, caci toate fac parte integranta din totalitate.


Pentru ca sufletul sa se poata manifesta pe Pamant, are nevoie de trei invelisuri: emotiile, mintea logica si corpul fizic. Impreuna acestea alcatuiesc personalitatea sau Ego-ul.


Sufletul sau Sinele este conectat la Sursa vietii prin intermediul Spiritului. Aceasta punte permite constientizarea atat a Ego-ului (personalitatii), cat si a Sinelui ca parte a unei structuri universale a vietii. Sufletul nu reprezinta o forta straina care incearca sa influenteze vointa, ci poate fi privit mai degraba ca un parinte iubitor ce arata calea copilului sau, de multe ori speriat.


Unul din aspectele fundamentale ale vietii, pe care unii il privesc ca pe un dar, iar altii ca pe un obstacol, este liberul arbitru, care da dreptul de a alege, de a accepta propriile experiente, de a invata lectiile oferite de acestea. Din cauza liberului arbitru multi oameni ajung sa se teama de esec, de comiterea unor greseli, desi in realitate acestea nu exista, pentru ca nicio experienta nu reprezinta o pierdere, oricat de neplacuta, ea predand sufletului o lectie.


Constiinta totala de sine – Sinele – este alcatuit din sapte aspecte spirituale:

  • Ø cunoasterea de sine;
  • Ø responsabilitatea pentru sine;
  • Ø exprimarea de sine;
  • Ø iubirea de sine;
  • Ø pretuirea de sine;
  • Ø respectul de sine;
  • Ø constiinta de sine.

In cazul celor mai multi dintre oameni, Ego-ul preia controlul vietii lor de zi cu zi. Pe masura ce balanta se inclina dinspre personalitate catre suflet, procesul este initial receptat ca o dizarmonie de catre minte, care incepe sa primeasca doua tipuri diferite de vibratii: unele de pe nivelul sufletului si altele de pe nivelul personalitatii.


Daca vibratia sufletului ar inlocui intr-un mod natural vibratia personalitatii, schimbarea s-ar produce fara prea multe dezechilibre si tulburari in viata individului. Daca personalitatea opune rezistenta, dizarmonia pe care o resimte initial mintea conduce la simptome precum tensiunea nervoasa, frustrarea, mania, depresia etc. Daca individul nu intreprinde nimic pentru a schimba vibratia, in pofida acestor mesaje de avertisment, dizarmonia se va transforma in curand in boala.


Esecul medicinii clasice, datorat faptului ca nu trateaza omul ca o fiinta integrala (trup-minte-spirit), este dovedit in practica la cca. 80% dintre pacientii suferinzi de boli cornice, la care medicamentele corect prescrise si administrate nu remediaza fundamental starea de sanatate, chiar daca elimina intr-o oarecare masura simptomele.


Boala nu este o pedeapsa sau un semn de slabiciune, ci un proces natural nascut din necesitatea organismului de a corecta un dezechilibru prin intermediul formei fizice.


Multe boli sau indispozitii apar ca urmare a refuzului de a renunta la vechile ganduri, emotii, atitudini si posesiuni. Motivele frecvente indicate de psihologi pentru nevoia agatarii de trecut sau incapacitatea de a merge inainte, catre viitor, sunt teama si vinovatia. Pentru eliminarea acestor vechi „prieteni” este nevoie de credinta (excluzand habotnicia religioasa sau fanatismul care conduc la o cristalizare a gandirii si la incapacitatea de a progresa), iar aceasta nu se poate naste decat prin contactul cu fiinta interioara.


Boala poate fi privita ca o criza in viata omului, dar cuvantul „criza” provine din grecescul krisis, care inseamna decizie, asadar un punct de cotitura. Pamantul insusi se confrunta cu asemenea crize care determina dezastre naturale (eruptii ale vulcanilor, taifunuri sau cutremure etc.) ce descatuseaza cantitati uriase de energie, pentru a restabili astfel echilibrul.


Corpul fizic incearca sa mentina un mediu armonios (proces cunoscut sub numele de homeostazie), detectand dezechilibrele inca din faza lor incipienta si corectandu-le inainte ca ele sa fie aduse in campul atentiei constiente. Cand influenta mintii trece insa peste aceste ajustari, dezechilibrul poate ajunge in faza de criza, iar boala devine inevitabila pentru a restabili armonia.

In ceea ce priveste starea de sanatate, este inutila teama ca dupa contractia muschiului inimii nu va urma o relaxare a acestuia, sau ca dupa o inspiratie nu va urma o expiratie. Aceasta stare de acceptare mai poate fi numita si „obisnuinta”. Ea permite creierului sa se relaxeze fata de acele procese care sunt deja cunoscute si acceptate, concentrandu-se exclusiv asupra aspectelor cu adevarat importante ale vietii.


Asocierea bolilor cu centrii de energie subtila (chakrele) reflecta problemele cu care se confrunta indivizii incercand sa-si gaseasca o identitate spirituala, pastrand totodata o pozitie acceptabila in societate. Constientizand cauzele, se poate elimina efectul (manifestarea bolii in corpul fizic):


1. Muladhara

  • pozitionare : la baza coloanei vertebrale cu deschiderea in jos;
  • reflecta : ca aspect spiritual constiinta de sine;
  • nevoile de baza : increderea, siguranta;
  • emotiile asociate : teama si curajul;
  • corespondenta in sistemul endocrin : glandele suprarenale (cu hormonii corespunzatori, adrenalina, cortizon);
  • organele asociate: rinichii, vezica urinara, rectul, coloana vertebrala, soldurile;
  • culoarea caracteristica : rosu aprins;
  • functia senzoriala : mirosul;
  • elementul aferent : Pamantul.


Bolile asociate sunt:

  • Ø constipatia – caracteristica persoanelor care cred ca isi pot controla inclusiv functiile corporale, respectiv, persoanelor care isi controleaza perfect emotiile si „miscarile”, facand mari eforturi sa para calme, lucide si focalizate pentru ca cei din jur sa nu vada si partea „irationala” a existentei lor: emotiile; din aceasta categorie fac parte perfectionistii; aceasta nevoie de control se naste de cele mai multe ori din copilarie, din cauza criticilor si a slabei comunicari cu copilul, care invata astfel sa isi stapaneasca emotiile si sa nu spuna ce gandeste; remediul consta in a invata acceptarea, exprimarea, iertarea;
  • Ø hemoroizii – caracteristici persoanelor care nu au niciodata suficient timp; remediul presupune acordarea timpului si spatiului necesare aspectelor esentiale ale sinelui;
  • Ø colita ulceroasa – este caracteristica indivizilor foarte sensibili cu o natura extrem de creatoare si de intuitiva; ei sunt perfectionistii care se tem de esec si de critici, desi singurii care sunt cu adevarat severi cu ei sunt ei insisi;
  • Ø diareea – are drept cauza anxietatea; este caracteristica indivizilor care par sa detina controlul la suprafata, dar care sunt ingroziti in interiorul lor, fiind tot timpul preocupati de performantele lor si de opiniile celor din jur; remediul consta in constientizarea faptului ca cei ce le provoaca aceasta anxietate sunt si ei oameni;
  • Ø apendicita – reflecta durerea schimbarii manifestandu-se la acei indivizi care se considera un fel de „apendice” fie in familia lor, fie printre semenii lor; remediul inainte de acutizare – cand necesita interventie chirurgicala – necesita eliminarea sentimentelor reprimate, indeosebi cele asociate cu izolarea;
  • Ø hipertensiunea – este o boala „secreta”, aproape fara simptome, subminand din interior viata individului sau explodand pe neasteptate sub forma unui atac de cord; fie ca este vorba de adevarul ascuns al naturii lor, pe care nimeni nu trebuie sa o cunoasca, fie de un secret din trecut, care a ramas nerezolvat, sau chiar de o poveste de iubire clandestina, care desi tulburatoare, il epuizeaza pe cel in cauza, crescandu-i tensiunea; remediul consta in activitati creatoare precum cantatul, scrisul, dansul ce amplifica relaxarea conducand la scaderea tensiunii;
  • Ø accidentele vasculare cerebrale – se produc frecvent in randul celor cu o personalitate dominanta, care controleaza fie propriile emotii, fie pe cei din jur silindu-i sa treaca prin diferite grade de pierdere a controlului, deopotriva la nivel fizic si emotional; atacurile ischemice tranzitorii reprezinta avertismente adresate individului care trebuie sa incetineasca ritmul, sa se deschida in fata celorlalti, sa devina mai flexibil si mai putin solicitant cu sine insusi si cu cei din jur;
  • Ø hemoragia nazala – este determinata deseori de stresul acumulat si reprimat;
  • Ø hipotensiunea – este caracteristica oamenilor care plutesc undeva deasupra lumii, criticandu-i „imperfectiunile”, persoane care dupa cateva esecuri sau critici mai dure din partea semenilor, renunta la lupta, retragandu-se intr-o lume a fanteziei si evitand contactele cu ceilalti; un exercitiu benefic este plimbarea prin iarba cu picioarele goale, cautarea unor prieteni necritici, apropierea de animale si de natura;
  • Ø mainile si picioarele reci – se asociaza din punct de vedere psihospiritual cu amenintarea; atunci cand un om se simte amenintat, el se retrage intr-un fel de „cochilie”, atragand astfel o parte din sangele de la extremitati catre organele care ii permit un raspuns de tip lupta sau fugi; dupa ce pericolul a trecut, sangele revine la circulatia sa normala, iar organismul se relaxeaza; relaxarea, dansul, rasul, increderea in semeni si in propria persoana, acceptarea experientelor vietii, fara a fi in permanenta in garda, speriati de esec sau de potentialele umilinte, impiedica agravarea acestei afectiuni ce poate conduce la boala lui Raynaud;
  • Ø pietrele la rinichi – apar frecvent la indivizii care isi ascund temerile in spatele unei fatade de calm si intelegere; remediul consta in a recunoaste teama ca un aliat puternic considerand-o o provocare;
  • Ø impotenta – lipsa de putere – reflecta lipsa increderii in sine si a sigurantei personale pe fondul emanciparii femeilor; remediul consta in reafirmarea propriilor talente si in regenerarea propriilor puteri interioare, restaurand increderea in sine;
  • Ø vaginita – manifestata prin spasmele muschiului vaginal, din cauza carora actul sexual devine foarte dureros sau chiar imposibil – este asociata psihospiritual cu abuzurile sexuale sau fizice in copilarie, ceea ce explica de ce femeia a ales blocarea acestei intrari; descoperindu-si sentimentele de durere, vinovatie, manie si exprimandu-le, poate dobandi puterea launtrica de a reveni la starea normala;
  • Ø candidoza – este caracteristica psihospiritual indivizilor foarte sensibili la atmosfera din jurul lor, la emotiile altor persoane, carora le lipseste increderea in sine si care au tendinta de a face pe plac celor din jur; comunicarea onesta este remediul;
  • Ø atacurile de panica – se manifesta preponderent la persoanele care insista prea mult pe control, care doresc sa para calme si capabile sa rezolve orice; orice fenomen care scapa controlului lor le determina fenomenul de panica; remediul nu este „sa se controleze” corespunzator recomandarilor majoritatii – ceea ce exacerbeaza problema – ci, dimpotriva, spontaneitatea si orientarea catre simtul umorului determina relaxarea;
  • Ø insomnia – are radacini in sentimentul de insecuritate, teama de a pierde controlul in timpul starii inconstiente de somn, agatarea de realitate ramanand treaz dupa fenomene ca pierderea cuiva drag, dupa o despartire, dupa schimbarea slujbei; remediul consta in constientizarea fenomenului ce determina insomnia, analiza si detasarea;
  • Ø anemia – reprezinta lipsa bucuriei de a trai stiind ca hemoglobina este purtatoarea fortei vietii, respectiv, oboseala exacerbata; remediul presupune intelegerea nevoii de odihna, reflexia asupra propriei vieti, detasarea de trecut;

Sugestiile pentru echilibrarea acestui centru de energie subtila constau in mersul cat mai des in natura, daca este posibil cu picioarele goale in iarba, pentru a ramane cu picioarele pe Pamant, fara a fi nevoie de a demonstra ceva cuiva, pastrand unicitatea.


2. Swadistana

  • pozitionare : nivelul abdomenului inferior, cu deschiderea spre inainte;
  • reflecta : ca aspect spiritual respectul de sine;
  • nevoia de baza : creativitatea la nivelul relatiilor;
  • emotii asociate : posesivitatea si impartasirea;
  • corespondenta in sistemul endocrin : ovarele, respectiv testiculele (cu hormonii aferenti, estrogen, respectiv testosteron);
  • organe asociate: uterul, intestinul gros, prostata, ovarele, testiculele;
  • culoare caracteristica : portocaliu;
  • functie senzoriala : gustul;
  • element aferent : Apa.

Bolile asociate sunt determinate de relatia cu partenerul, munca, familia, religia, prietenii, natura, banii etc. Problema-cheie a acestei chakrae este dihotomia dintre independenta si dependenta, care trebuie transcensa mai devreme sau mai tarziu pentru a descoperi o alta fateta a relatiilor, mai presus decat primele doua, si anume interdependenta care permite fiecarui partener al relatiei sa mearga pe propria sa cale, ghidandu-se si sustinandu-se reciproc, bucurandu-se de pasii in doi catre destinatia comuna.


Profetul Kahlil Gibran spunea despre casnicie:


„Daruiti-va inimile, dar nu le lasati celuilalt in pastrare, Caci numai mana Vietii poate contine inimile voastre, Ramaneti impreuna, dar nu exagerat de aproape, Caci chiar si stalpii pe care se sprijina Templul au o anumita distanta intre ei, Iar stejarul si chiparosul nu pot creste unul in umbra celuilalt”.


Daca nu exista nimic in comun, nu se poate vorbi de o relatie, indiferent daca vorbim de o persoana, de o slujba, sau de o convingere. Aceasta chakra este asociata cu respectul, spatiul, flexibilitatea si angajamentul:

  • Ø infertilitatea – este in general provocata de propriul subconstient cum ar fi: dilema dintre dorinta de a avea un copil si ambitia unei cariere, dilema dintre dorinta de a avea un copil si zdruncinarea fericirii propriilor parinti fata de care n-ar mai putea manifesta aceeasi atentie;
  • Ø amenoreea – este asociata cel mai adesea schimbarii de tipul divortului, parasirea caminului, sesiunile de examene, doliul;
  • Ø endometroza – poate fi cauzata de o lipsa a educatiei sexuale in perioada pubertatii, precum si de o dorinta excesiva de a ramane insarcinata;
  • Ø chisturile ovariene – sunt rezultatul temerilor de esec sau de succes induse de catre acele persoane care i-au controlat sau criticat eforturile creatoare, generand traume emotionale;
  • Ø cancerul ovarian – este caracteristic persoanelor cu un simt redus de identitate care nu contesta cu convingere replicile dureroase ale celor din jur, reprimandu-si mania care s-a acumulat manifestandu-se sub forma bolii;
  • Ø fibroza si menoragia – simbolizeaza „lacrimile” reprimate, lipsa de sprijin, dispretuirea, resentimente reprimate; remediul consta in a deveni mai putin disponibila;
  • Ø afectiunile prostatei – sunt determinate de blocajul inimii (lipsa puntilor sufletesti cu partenera, respingerea sau ranirea in aceasta zona afectiva) care conduce la concentrarea energiei sexuale in zona genitala impiedicand perceptia unui orgasm plenar; deblocarea vine din interior eliberand durerea si tristetea reprimate, astfel incat iubirea sa poata patrunde in locul eliberat;

3. Manipura

  • pozitionare : la nivelul epigastrului, cu deschiderea spre inainte;
  • reflecta : ca aspect spiritual pretuirea de sine;
  • nevoia de baza : pretuirea nevoilor sinelui;
  • emotii asociate : mania, resentimentele, lipsa de pretuire, vinovatia;
  • corespondenta in sistemul endocrin : pancreasul (cu hormonul aferent, insulina);
  • organe asociate: ficatul, splina, stomacul, intestinul subtire;
  • culoare caracteristica : galben;
  • functie senzoriala : vazul;
  • element aferent : Focul.
Plexul solar completeaza triada personalitatii (ego-ului), oferind dimensiunea finala, care demonstreaza puterea unicitatii si reveleaza reflectarea acesteia in lumea exterioara.


Bolile asociate sunt cele ale sistemului imunitar:

  • Ø diabetul – reflecta incapacitatea indivizilor de a aprecia dulceata vietii; ei sunt caracterizati de lipsa pretuirii de sine, se simt neiubiti, dar resping orice forma de iubire care le este oferita; Alice Bailey numeste acest fenomen „infometarea in mijlocul belsugului”; deseori tendinta este de a inlocui lipsa iubirii si a afectiunii cu „dulciuri si prajituri”;
  • Ø ulcerele – sunt urmarea unor indigestii indelungate generate de un stres persistent (greutatea de a „digera” anumite aspecte ale vietii cotidiene); ulcerul gastric este caracteristic persoanelor care isi exteriorizeaza temerile, pe cand cel duodenal, persoanelor care isi ascund problemele;
  • Ø tulburari ale ficatului – sunt rezultatul maniei reprimate;

4. Anahata

  • pozitionare : in zona centrala a pieptului, cu deschiderea spre inainte;
  • reflecta : ca aspect spiritual iubirea de sine;
  • nevoia de baza : daruirea si primirea neconditionata;
  • emotii asociate : bucuria, tristetea, amaraciunea;
  • corespondenta in sistemul endocrin : timusul;
  • organe asociate: inima, sanii;
  • culoare caracteristica : verde;
  • functie senzoriala : pipaitul;
  • element aferent : Aerul.
Diafragma reprezinta granita naturala intre centri subtili ai personalitatii si cei transpersonali, ai sufletului. Pornind de la porunca din Biblie: „Iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti”, este de inteles ca doar iubirea de sine poate determina iubirea aproapelui, emanand iubire cu fiecare celula a propriului corp. Iubirea neconditionata nu poate fi daruita, caci actul de daruire deriva dintr-o forma de atasament.


Bolile asociate sunt:

  • Ø infarctul miocardic – are la baza senzatia generalizata de „neimplinire a viselor”, „prea putina fericire”, ceea ce determina o ingustare a vaselor de sange, care nu mai permit decat trecerea unei cantitati mici de sange, care sa hraneasca inima;
  • Ø cancerul – apare frecvent la indivizii caracterizati de lipsa pretuirii de sine, care evita cu orice pret conflictele, caracterizati de sentimentul de izolare, de dificultatea de a avea incredere in ceilalti, de iritabilitate si manie exprimate fata de alte persoane decat cele care au provocat ofensa, de manie acumulata si neexprimata de teama de a nu pierde iubirea celuilalt;

5. Vishuda

  • pozitionare : la nivelul gatului, cu deschiderea spre inainte;
  • reflecta : ca aspect spiritual exprimarea de sine;
  • nevoie de baza : capacitatea de a accepta schimbarea;
  • emotii asociate : frustrarea, libertatea;
  • corespondenta in sistemul endocrin : tiroida (cu hormonul aferent, tiroxina);
  • organe asociate : plamanii, gatul, intestinele;
  • culoare caracteristica : albastru;
  • functie senzoriala : auzul;
  • elemet aferent : Eterul.

Bolile asociate pot fi:

  • Ø tirotoxicoza (hipertiroidismul), respectiv mixedemul ( hipotiroidismul) sunt afectiuni ale glandei tiroide determinate de hiperactivitate de teama de a „nu fi suficient de bun”, respectiv pierderea tonusului;
  • Ø nodul in gat – asociat cu tristetea, lacrimile inghitite;
  • Ø astmul – apare ca fenomen la indivizii care din motive diverse isi reprima comunicarea, evitand sa exprime ceea ce simt;

6. Ajna

  • pozitionare : la mijlocul fruntii, cu deschiderea spre inainte;
  • reflecta : ca aspect spiritual responsabilitatea fata de sine;
  • nevoie de baza : viziunea si echilibrul;
  • emotii asociate : confuzia si luciditatea;
  • corespondenta in sistemul endocrin : glanda pituitara (cu hormonul aferent, vasopresina);
  • organe asociate : ochii, partea inferioara a capului, sinusurile;
  • culoare caracteristica : indigo.

Bolile asociate sunt:

  • Ø afectiuni ale ochilor – specifice indivizilor care au tendinta detaliilor vietii (miopia), fanteziilor legate de viitor (hipermetropia), regretelor venite din trecut, inflexibilitate (cataracta);

7. Sahashrara

  • pozitionare : in crestetul capului, cu deschiderea in sus;
  • reflecta : ca aspect spiritual constiinta de sine;
  • nevoie de baza : acceptarea;
  • emotii asociate : disperarea si pacea;
  • corespondenta in sistemul endocrin : glanda pineala (cu hormonul aferent, serotonina);
  • organe asociate: creierul;
  • culoarea caracteristica : alb.

Bolile asociate sunt:

  • Ø depresia – caracteristica indivizilor care pierd motivatia vietii; remediul necesita interventia unui psiholog asociata cu metode precum rugaciunea, rasul, plimbari in natura, prietenia, tehnici muzicale, vizuale;
  • Ø boala lui Alzheimer – caracteristica indivizilor care acumuleaza informatii fara a le transforma in intelepciune, determinand astfel o blocare a sistemului;
  • Ø boala lui Parkinson – specifica persoanelor care s-au pus in serviciul umanitatii, fara a-si dezvolta mai intai o identitate de sine;

Pentru atingerea unei stari autentice de sanatate si de totalitate, timpul este irelevant. Majoritatea oamenilor se grabesc atat de tare sa-si restaureze starea de sanatate, incat rateaza mari sanse de crestere spirituala. Din acest motiv, lectia va fi repetata pana la intelegerea mesajului ei profund."